کد jr-22921  
عنوان اول اشتغال نابینایان ـ ایران  
نویسنده محمدرضا نامنی  
نویسنده افسانه حیات روشنایی  
نویسنده فریده ترابی‌میلانی  
عنوان مجموعه تحول روانی: آموزش و توانبخشی نابینایان  
نوع کاغذی  
ناشر سمت  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1389شمسی  
شماره صفحه (از) 295  
شماره صفحه (تا) 298  
زبان فارسی  
متن اشتغال، دشوارترین بخش توانبخشی است. بنابراین، طراحی یک برنامه آرمانی و مفید برای همکاری و هماهنگی تمام موسسه‌های دولتی، بخش خصوصی دست‌اندرکار خدمات توانبخشی، مراکز خدمات اشتغال و همچنین کارفرمایان، تشکیلات کارگری و دیگر سازمان‌های ویژه افراد معلول، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. اولین قدم عملی در اشتغال نابینایان، مصوبه شورای انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه 1358 است که در آن استخدام نابینایان برای شانزده رشته شغلی مجاز شده و در اولویت قرار گرفته است. این مشاغل عبارتند از:
1) کارگر ساده بسته‌بند 2) کارگر فنی، 3) تلفنچی و مأمور آسانسور، 4) مونتاژ کار، 5) ماساژور و فیزیوتراپ، 6) مسئول امور پانچ، 7) کار در تاریکخانه، 8) گویندگی و پیج کردن، 9) آموزگار، 10) دبیر، 11) مترجم، 12) روزنامه‌نگار روابط عمومی و تحقیقات، 13) مشاور حقوقی، 14) کارشناس راهنمایی تحصیلی، 15) مشاور امور تربیتی و تحقیقات روانشناسی و جامعه‌شناسی و 16) مشاور امور دانشجویان و مدیریت.
البته با توجه به ظرفیت، صبر و پشتکار نابینایان می‌توان یقین داشت که این گروه به راحتی از عهده مشاغل دیگری نیز بر می‌آیند. نمونه‌ای از این مشاغل عبارتند از:
1. کار با دستگاه‌های برش میله، لوله و ورق‌های آهنی،
2. مونتاژ و اتصال قفل و لوله‌های در،
3. تنظیم قطعات و لوازم یدکی مختلف،
4. بافتن طناب، حصیر، زنبیل، سبد، گلیم، تورهای ماهیگیری و ورزشی،
5. ساخت ظروف سفالی و کلاه دوزی،
6. مونتاژ قسمت‌های مختلف رادیو، تلویزیون و تلفن،
7. تهیه و مونتاژ قسمت‌های مختلف وسایل نقلیه، ماشین‌آلات کشاورزی و غیره،
8. فعالیت در زمینه زراعت، باغبانی و دامپروری.
به طور کلی در مورد اشتغال نابینایان باید توجه داشت که برخی از این افراد در بزرگسالی و بر اثر حادثه، با داشتن شغل و حرفه، بینایی خود را از دست داده و ناگزیر شغل خود را رها کرده‌اند، بنابراین برای دستیابی به شغل جدید به آموزش‌های خاصی نیاز دارند. اما نیاز به اشتغال نابینایانی که معلولیت آنان به زمان تولد یا اندکی پس از آن مربوط می‌شود از ابتدا بر اساس محدودیت بینایی آنان پایه‌گذاری می‌شود. آشکار است که با دریافت آموزش‌های لازم، دستیابی به اشتغال برای افرادی که مقداری حافظه دیداری دارند بسیار ساده‌تر است. اما ورود به بازار کار برای نابینایان مادرزاد با پیچیدگی‌های بیشتری همراه خواهد بود و با توجه و برنامه‌ریزی دقیق‌تری نیاز دارد.

تحول روانی: آموزش و توانبخشی نابینایان، محمدرضا نامنی و افسانه حیات روشنایی و فریده ترابی‌میلانی، تهران، سمت، 1389، ص 295-298.
 
تاریخ ثبت در بانک 9 دی 1397