کد jr-22918  
عنوان اول عصای سفید ـ قانون  
نویسنده محمدرضا نامنی  
نویسنده افسانه حیات روشنایی  
نویسنده فریده ترابی‌میلانی  
نوع کاغذی  
ناشر سمت  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1389شمسی  
شماره صفحه (از) 356  
شماره صفحه (تا) 357  
زبان فارسی  
متن عصای سفید ـ قانون
روز 23 مهرماه برابر با 15 اکتبر، روز بزرگداشت عصای سفید و شأن و منزلت اجتماعی نابینایان است. عصای سفید نشانه‌ای بین‌المللی برای شناخت نابینایان است. در سال 1937 دو تن از نیک‌اندیشان آمریکایی بیانیه‌ای در حمایت از حقوق نابینایان ارائه کردند و مواردی از حقوق اجتماعی آنان را با ضرورت رعایت فرصت‌های برابر برای افراد بینا و نابینا مورد بحث و گفتگو قرار دادند. این برداشت‌ها به تدریج به تدوین قانون عصای سفید یا روز جهانی ایمنی نابینایان منجر شد که در سال 1950 در نشست مشترک سازمان فرهنگی یونسکو و شورای جهانی نابینایان به کشورهای جهان ابلاغ گردید. امروزه، بسیاری از کشورها مفاد این بیانیه را پذیرفته و تمامی یا بخشی از آن را به صورت قانون اجرا می‌کنند. موارد مهم قانون عصای سفید بدین شرح است:
1. دولت موظف است نابینایان و دیگر معلولان جسمی را برای شرکت در امور اجتماعی و اقتصادی تشویق کند و زمینه اشتغال آنان را فراهم آورد.
2. نابینایان حق دارند آزادانه از خیابان‌ها، پیاده‌روها و سایر اماکن عمومی و وسایل حمل و نقل استفاده کنند و اگر در بعضی موارد، محدودیتی وجود داشته باشد باید این محدودیت قابل اجرا برای همگان باشد.
3. راننده‌ها موظف هستند که در صورت نزدیک شدن به نابینایی که از عصا استفاده می‌کند یا سگ راهنما به همراه دارد، احتیاط لازم را بکنند تا صدمه‌ای به فرد نابینا وارد نشود.
4. هرگاه شخص یا سازمانی بخواهد محدودیتی غیر مجاز در استفاده فرد نابینا از تسهیلات همگانی ایجاد کند یا حقوق نابینایان را نادیده بگیرد باید مجرم شناخته شود.
5. همه ساله، مسئولان دولت باید روز 15 اکتبر را به عنوان بزرگداشت عصای سفید به نحو شایسته‌ای ارج نهند و اهمیت قانون عصای سفید را مورد بحث قرار دهند و قدم‌های موثری برای آنها بردارند.
6. دولت موظف است افراد نابینا را در بخش‌های دولتی و مدارس با شرایط مساوی، همانند دیگر افراد جامعه، بپذیرد. مگر اینکه معلولیت خاص آنها مانع انجام دادن کار در آن مراکز شود.
7. افراد نابینا همچون دیگر افراد جامعه حق دارند که در کشور خود بر اساس شرایط و مقررات قابل اجرا برای همه از خانه‌های مسکونی برای اجاره استفاده کنند.
8. نابینایان حق دارند که از امکانات و تسهیلات وسایل حمل و نقل همگانی مانند هواپیما، قطار، اتوبوس، کشتی و مکان‌های عمومی، هتل‌ها و مراکز تفریحی و مذهبی استفاده کنند.
9. افراد نابینا و کم‌بینا حق دارند که سگ راهنمای خود را بدون پرداخت وجه اضافی به اماکن عمومی و وسایل حمل و نقل همگانی ببرند.

منبع: تحول روانی: آموزش و توانبخشی نابینایان، محمدرضا نامنی و افسانه حیات روشنایی و فریده ترابی‌میلانی، تهران، سمت، 1389، ص 356-357.
 
تاریخ ثبت در بانک 9 دی 1397