کد jr-22199  
عنوان اول عوامل موثر در پیدایش اوتیسم  
نویسنده حمیدرضا کاشانی  
عنوان مجموعه بیش فعالی و اوتیسم به زبان ساده  
نوع کاغذی  
ناشر سلیس  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1391شمسی  
شماره صفحه (از) 139  
شماره صفحه (تا) 141  
زبان فارسی  
نمایه اوتیسم  
متن به طور قطع بچه‌های حاصل از ازدواج فامیلی بیشتر در تیررس بیماری‌های گوناگون ژنتیک و عصب شناختی هستند. دوستان عزیز توجه داشته باشند آزمایش‌های ژنتیک که حتی در خارج کشور انجام می‌شود به هیچ عنوان نمی‌توانند به طور قطع نشان دهند که کودکِ حاصل از یک ازدواج فامیلی دچار مشکل خواهند شد یا خیر. بنابراین بهتر است قبل از جدّی شدن رابطه شما برای انجام یک ازدواج فامیلی در تصمیم خود بیشتر تأمل نمایید.
در ضمن نسبت‌های به ظاهر دور فامیلی که نسبت خونی وجود دارد ریسک ابتلا به مشکلات را داراست. مثلاً اگر پدر و والدین یک کودک با هم دخترعمو، پسرعمو باشند نیز ازدواج فامیلی محسوب می‌شود. عامل دیگری که احتمالاً نقش بسزایی در ایجاد مشکلاتی از جمله بیش فعالی و اوتیسم را دارد بچه‌دار شدن در سنین زیر 20 سال یا بالای 35 سال است.
پس توصیه می‌شود تا می‌توانید تن به ازدواج فامیلی ندهید و چنانچه این کار را کردید و کودک سالمی دارید از فرزند دوم صرف‌نظر نمایید چون احتمال زیاد فرزند دوم مشکلاتی خواهد داشت. مادران عزیز برای بارداری در سنین پایین عجله نکنند و مراقب باشند در سن بالای 35 احتمال هر مشکلی وجود دارد.
عامل دیگری که می‌تواند در بروز بیش فعالی و اوتیسم یا تشدید آن نقش داشته باشد تغذیه و عوامل متابولیک (سوخت و ساز) است. در بیماران بیش فعال متابولیسم اسیدهای چرب به خوبی صورت نمی‌گیرد و از آنجا که اسیدهای چرب یکی از ترکیبات مهم غشای سلول عصبی هستند، می‌توان نتیجه گرفت که در اکثر بیماران یاد شده سیستم عصبی ساختار و عملکرد مناسبی ندارند. وجود امگا 3 در بافت عصبی به میزان چشمگیری فعالیت سلول‌های عصبی را بهبود می‌بخشد. نتایج مطالعات متعدد روی کودکان مبتلا به بیش فعالی نشان داده است که مصرف غذاها و مکمل‌های حاوی روغن ماهی و امگا 3 در بهبود علایم این بیماری بسیار موثر بوده و در افزایش توان یادگیری این کودکان بسیار مفید است. همچنین مواد مترشحه از این سلول‌های بافت عصبی در اندیشیدن، ذخیره و پردازش اطلاعات بسیار مهم هستند. یکی از مواد که به اصطلاح «انتقال دهنده‌های عصبی» نامیده می‌شوند «دوپامین» است. «دوپامین» در کودکان بیش فعال از حد طبیعی پایین‌تر است. ماده دیگری که از سلول‌های عصبی ترشح می‌شود و نقش آن در سیستم عصبی این بیماران مهم است «استیل کولین» می‌باشد که در بهبود حافظه، تمرکز و تجزیه و تحلیل نقش مهمی دارد.
در این بیماران مقدار این ماده به میزان طبیعی نیست. اسیدهای چرب امگا 3 در افزایش و تولید «دوپامین»، ممانعت از بین رفتن گیرنده‌های آن در سطح سلول و نیز افزایش تعداد گیرنده‌های «دوپامین» و «سروتونین» در سطح سلول‌های بافت عصبی نقش بسزایی دارند و بدین ترتیب می‌توانند در بهبودی این بیماری نقش مهمی ایفا کنند. ماهی، میگو، تخمه آفتاب‌گردان خام، تخم کتان منابع مهم امگا 3 می‌باشند. در ضمن می‌توان با نظر متخصصین امگا 3 را به صورت کپسول و شربت به کودک داد.
 
comment منبع: بیش فعالی و اوتیسم به زبان ساده، حمیدرضا اشرفی، سلیس، تهران، 1391، ص 139-141.  
تاریخ ثبت در بانک 5 آبان 1397